Thursday, December 18, 2008

Emotsioonid unes

Mind vaevab üks küsimus. Kui me magame, siis aju teeb igasugu restarte endale ja salvestab infot, samas on vaja ka keha töös hoida ja hormoone eraldada jne. Igasugu tundeid ja eotsioone vahendavad horoonid, eks? Sellest küsimus, et kas une ajal tekib mul mingi tunne, kuna mu keha lihtsalt vajas hetkel mingit konkreetset hormooni ja siis vabastas selle ja siis see tekitas mus tunde või nägin ma unenägu, mis tekitas horoonide vallandumise. Ehk siis kas tunne on põhjus või tagajärg?
Väike näide
Eile ärkasin keset unenägu, kus ma olin hirmus vihane. Tõsiselt vihane ja siis helises äratuskell ja ma ärkasin ja olin vihane edasi. Päriskehv tunne oli ikka ärgata vihasena, terve hommik käisin vihaselt ringi. Üks pluss oli ka, suht hästi ja ühe korraga sain üles. Siis edasi olin juba vihane enda peale, kuna olin terveks päevaks tegevusi planeerinud, sh eksam ja töö ja trenn ja kursa jõulupidu jne.

Sama põhjus-tagajärg küsimus on mul tsütokiinide kohta. Need vallanduvad, kui organismis on mingi põletik ja tekitavad depressiooni kui neid on palju. Koolis üks õppejõud rääkis, et kui nad tsütokiine verest eraldasid, siis alati oli vaja nende ekspressioon üles pushida, et tsütokiine rohkem toodetaks, aga siis tuli doonoriks üks mees, kellel oli suur stress jata veres oli tsütokiine rohkem kui küll, polnudki vaja ekstratööd teha, et neid rohkem verest saada. Õigemini oli nii, et kui nad nägid kui palju tsütokiine mehe veres oli, siis küsiti talt, kas tal on ingeline aeg ja tuli välja et on küll.
Küsimus oleks siis, et kas tsütokiinid tekitavad pinge ja kui nii, sis miks nad ühel hetkel valanduvad suures koguses? Või tekitavad pinged tsütokiinide vallandumise? Kui nii, siis kuidas? Kui teaks, siis saaks seda vabalt ära hoida.

2 comments:

Maarja said...

omg.. pole just minu erialane küsimus:D ..aga päris huvitav mõttekäik :)

Krissu said...

Ega siin midagi, tuleb välja mõelda.